Malta – ostrov dobrodružných pokladů
Tomáš Špulák
5 minut čtení
Na prahu Středozemního moře leží malý klenot zvaný Malta – ostrov bohatý na historii, kulturu a nádherná přírodní území. Pokud toužíte po dobrodružství okolo mořského pobřeží, s větrem ve vlasech, sluncem v zádech, je Malta ideální volbou. A může nabídnout i daleko víc. Během treků vedoucích tímto ostrovem je možné se téměř kdykoliv zastavit na písečných plážích, vydovádět se v mořských vlnách, užít si šnorchlování anebo skákání z útesů do rozbouřeného moře.
Uprostřed Středozemního moře se nachází malý nenápadný ostrov, který spojuje Evropu s Afrikou. Není tak těžké tohoto trpaslíka přehlédnout, byla by ale neskutečná škoda přijít o cestovatelský zážitek. V historii tvořila Malta důležitý obchodní uzel, a tak skrývá i úchvatnou architekturu kombinující jak evropské, tak osmanské prvky. V minulosti maltézští rytíři svedli nespočet bojů proti osmanským nájezdníkům a byli tak prvním štítem Evropy. Po celém ostrově tak budete potkávat množství zachovalých historických hradeb a pevností, které jako by samy vyprávěly hrdinské příběhy rytířů.
Přípravy na cestu
Než se vydáme na cestu, je nezbytné si zajistit potřebné dokumenty. Pro vstup na Maltu budeme potřebovat platný cestovní pas. Pro některé národnosti může být vyžadováno také vízum, proto je důležité si zkontrolovat aktuální požadavky před odjezdem. V případě české národnosti postačí i občanský průkaz.
Pro dopravu je nejvýhodnější zvolit nízkonákladové aerolinky, kde lze objevit zpáteční letenky i do dvou tisíc korun. Letenky je pak potřeba hledat z Vídně, kde jsou ceny daleko levnější než z Letiště Václava Havla. Do Vídně lze sehnat jednosměrné jízdenky okolo 500 korun, přičemž autobusové spoje odjíždí z Prahy každou hodinu. Vyplatí se koupit místenku v bezpečném předstihu, jelikož autobusy bývají často vyprodané.
Doprava ve Vídni může být pak trochu oříšek. Nejvhodnější je použít vlak. Z autobusového nádraží jezdí na letiště dva druhy vlaků. Prvním druhem jsou luxusní a rychlé vlaky City Airport Train (CAT). Cesta trvá přibližně 15 minut a cena jednosměrné jízdenky je 14,90 €. Levnější variantou jsou pak příměstské vlaky S1 nebo S7. Cesta trvá cca 30 minut, vlaky budou možná lehce přecpané, cena jízdenky je ale na 4,20 €. Jízdenky lze zakoupit ve všudypřítomných automatech. Po příletu na Malta International Airport už konečně může začít to pravé maltské dobrodružství.
DOPRAVA PO OSTROVĚ
Prozkoumávání Malty může být dobrodružstvím samo o sobě. A co teprve zvolit si dopravu stopem? Místní obyvatelé jsou obvykle vstřícní a rádi vám poskytnou "lift" do vašeho cíle. Často se může stát, že si zajedou i mimo svou cestu jen proto, aby vám pomohli. O úspěchu stopu z velké části rozhoduje vaše poloha při hledání stopu. Za ideální místa lze považovat čerpací stanice, lidé často zastaví a zeptají se, kam potřebujete. Často se nám osvědčily i kruhové objezdy, respektive za kruhovým objezdem v odstavném pruhu, než vozidlo nabere rychlost. Naopak uprostřed velkých silnic je šance téměř nulová.
Po ostrově jezdí i autobusové linky (lístky k sehnání u řidiče). Rozhodně ale nelze spoléhat na to, že autobus pojede včas.
Alternativně můžeme prozkoumat ostrov pěšky nebo si půjčit kolo a projet se po malebných venkovských cestách. Osobně jsme volili kombinaci stopů, bike sharingu a chůze. Doprava nás tak nestála téměř nic a za týden jsme zvládli procestovat celý ostrov.
UBYTOVÁNÍ NA OSTROVĚ
Klíčový je výběr správného ubytování, které dokáže zvýraznit celý zážitek z cesty. Ubytování samo o sobě není na Maltě nijak drahé, ceny jsou podobné jako v Česku. Nenároční cestovatelé najdou s trochou šikovnosti ubytování i pod 1000 korun za noc.
My jsme kombinovali spaní v přírodě, ať už se jednalo o jeskyně, útesy nebo volnou přírodu, a ubytování ve městě, když bylo potřeba přeprat oblečení nebo dobít elektroniku. Po celé Maltě se nachází i velké množství ploch určených přímo ke kempování. Doporučit můžeme třeba krásné kempingové místo Mellieħa (35.9861800N, 14.3694400E). Pobyt na místě není nijak zpoplatněn. Probudit se na útesu s výhledem na moře je zážitek, na který se nezapomíná. Výhodou kempingových míst je i možnost rozdělat oheň. Nikdy nezapomenu na ten pohled, kdy kamarád griloval maso na ohni v potápěčských brýlích, které našel ten den na pláži, aby se kryl před kouřem.
Lze spát i mimo kempingová místa? Oficiálně to povoleno není. Neoficiálně jsme to úspěšně praktikovali. Platí ale to, co vždy a všude: nenechat po sobě nepořádek a zbytečně na sebe neupozorňovat. Tím nechci nikoho nabádat, aby porušoval jakékoli zákazy. Pokud to ale podmínky jinak nedovolí, lze sáhnout po krizovém řešení, najít zapadlé místo a vyspat se na karimatce pod nataženou celtou.
JAKÝ BATOH S SEBOU?
Při cestování letadlem je potřeba zohlednit charakteristiku a potřeby cesty. V našem případě to byl jednak rozměr zavazadla a aktivita, ke které má sloužit. Batoh se stane na další týden naším domovem, proto je důležité jej nepodcenit.
Rozměr zavazadla musí splnit širokou škálu požadavků. V první řadě je potřeba uvědomit si, zda se má zavazadlo vejít do rozměrů příručního zavazadla v letadle, nebo jestli si budeme chtít připlatit za odbavené zavazadlo (v takovém případě je potřeba počítat s příplatkem za zavazadlo. Ten je u každé letecké společnosti jiný, obecně se budeme ale pohybovat od 1000 korun výš). Rozměry příručního zavazadla bývají okolo 55 x 40 x 20. Je vhodné ujistit se o rozměrech před odletem, opět platí, že každá letecká společnost má jiné podmínky. V rámci příručního zavazadla se nám osvědčil 30litrový batoh, který se pohybuje okolo výše uvedených rozměrů. Ještě se mi nestalo, že bych s jeho rozměry měl problém.
Dalším požadavkem, kterým musí každý kandidát projít v rámci výběrového řízení, je odpovídající připravenost na aktivitu. V našem případě je tím pak objevování Malty na divoko v kombinaci s pěší/cyklo dopravou, popřípadně stopem. To znamená, že od batohu budeme požadovat vyztužená záda a odpovídající bederní pás a ideálně vzdušný zádový systém a kompatibilitu. Vhodným kandidátem může být batoh AC lite 30 od německého deuter.
Rozměr batohu je pevně daný, nezbývá než přizpůsobit zbytek vybavení. I do 30l batohu se dá sbalit na týden. Jak na to? Spacák bez obalu nasoukat do spodní komory a pořádně umačkat. Na spacák přijde karimatka, přístřešek. Na oblečení je ideální využít organizér a udržet si tak v zavazadle pořádek. Pro úsporu místa je vhodné zvolit triko merino. Díky vlastnostem merino vlny si každý cestovatel vystačí na týden s dvěma triky (ti odvážnější i s jedním). Do vrchní kapsy batohu pak namačkáme elektroniku, dokumenty, lékárničku – a můžeme vyrazit.
JAKOU OBUV NA MALTU?
Kromě pevných trekových bot na chození jsou k nezaplacení gumové pantofle. Hodí se ať už na pláži, tak během večerů. Jak správně vybrat trekovou obuv?
JÍDLO A VODA NA MALTĚ
Voda na Maltě obecně splňuje standardy pitné vody. Je ale dobré zmínit, že se používá mořská voda, která prochází filtrací a voda může mít mírnou pachuť. Většina místních obyvatel i turistů bezpečně pije vodu z kohoutku bez jakýchkoli problémů. Místní úřady pečlivě monitorují kvalitu vody a pravidelně ji testují, aby zajistily, že je vhodná ke konzumaci. Nicméně někteří lidé, zejména ti se citlivějším žaludkem nebo trávicím systémem, mohou upřednostňovat konzumaci balené vody, která je k dispozici v obchodech po celém ostrově.
Kdo je připraven, není překvapen. Řešením může být filtr na vodu. Filtr na vodu se může stát úžasným pomocníkem. Být závislý na balené vodě z obchodů může být občas nepříjemně limitující. O úspoře místa v batohu nemluvě. (Ovšem pozor! Cestovní filtry nejsou určeny pro úpravu mořské vody!)
Většina potravin je na Maltu dovážena z Itálie, což se může promítnout i na ceně. Mým tajným a oblíbeným tipem je domácí ovesná kaše připravené z kvalitních surovin. Obsah sáčku pak stačí nechat odležet v horké vodě. Jak vybrat ideální vařič na vaření na cestách?
CO SE DÁLE MŮŽE HODIT?
Dobrým pomocníkem může být lihová fixa. Často se hodí při vytvoření cedule na stop. Dalším překvapením na Maltě může být britský typ zásuvek. Malta bývala v historii britskou kolonií – bez zásuvkové redukce to tedy nepůjde. Vzhledem k převažujícímu náboženství je vhodné volit spíše decentní oblečení. Vstup do sakrálních budov ve vyzývavém oblečení není tolerován. Není na škodu nějaký decentní oděvní kousek přihodit do organizérů na oblečení.
Jak tedy vypadal náš kompletní seznam, gear-list?
Batoh
Treková obuv
Pantofle
Spacák
Karimatka
Přístřešek
Plynový vařič
Ešus, lžíce
Doklady a administrativa (pas, psací potřeby apod.)
Elektronika (powerbanka, kabely, redukce, čelovka)
Filtr na vodu
Oblečení (2x merino triko, 1x kraťasy, ponožky, spodní prádlo, plavky, lehká bunda, pláštěnka)
Hygiena (neocenitelným pomocníkem na cestách jsou vlhčené ubrousky)
Lékárnička
PRŮZKUM OSTROVA
A kam se vlastně vydat po příletu na letiště? Z letiště není problém vyrazit pěšky podél silnice. Sehnat si stop je otázkou několika minut. Cestu jsme započali v hlavním městě Valletta, které je zapsáno na seznamu UNESCO díky své architektuře a historickým památkám. Procházka po úzkých uličkách Valletty vás zavede do minulosti. Ve Valletě doporučuji nevynechat přístav Grand Harbour a pevnost Rinella, která v minulosti střežila bezpečnost hlavního města.
Naše cesta pokračovala po východním pobřeží až do rybářského městečka Marsaxlokku. Marsaxlokk má své kouzlo. Čas tu plyne pomaleji a místní jsou neskutečně přívětiví a zdejší rybí trhy jsou nezapomenutelným zážitkem. Ochudit se o ochutnávku rybích specialit by byla velká škoda. Naše cesta pokračuje dál po Jižní polovině ostrova. V blízkosti Marsaxlokku se pak nachází St. Peter's Pool. Turisticky méně známé místo. Jedná se o přírodní bazén, který budí respekt svou velikostí a hloubkou. St. Peter's Pool je skvělým adrenalinovým zážitkem pro skákání z vysokých kamenných útesů. Kousek dál po cestě se nachází turisticky profláklé Blue Grotto, ale byla by škoda se o výhled na skalní útes ochudit, o to víc, když se sám nabízí a je přímo po cestě.
Další zastávkou na našem treku okolo Malty by měl být rozhodně Hagar Qim. Jedná se o zachovalé kamenné chrámy z mladší doby kamenné. Další fascinující částí výpravy je pak oblast okolo Dingli Cliffs. Výhled z útesů dosahující výšky okolo 250 metrů na vlny tříštící se o majestátní bílé skály budí pocit, jako by se člověk nacházel uprostřed dobrodružného filmu.
Tady se na chvíli rozloučíme s pobřežím a vydáme se do vnitrozemí. Staré město Mdina je naprostým skvostem. Tento středověký městský stát připomíná scény z objevování ztracených pouštních měst a člověk si tak na chvíli přijde jak Indiana Jones. No dobře, mraky turistů ten dojem poněkud narušují, i tak bych ale rozhodně doporučil Mdinu navštívit.
Přišel čas zpomalit a nabrat síly pro cestu zpátky. Gnejna Bay je k tomu jak stvořený. Tato písčitá pláž není turisticky tolik vytížená, díky tomu jsou i ceny v restauracích o něco levnější a místní přívětivější. Za stejným účelem může posloužit i Paradise Bay v úplném severním cípu ostrova.
Náš týden se pomalu chýlí ke konci. Pro dopravu na letiště využíváme sdílená kola a se slovy vděku se loučíme s ostrovem. Celá cesta po Maltě byla plná příjemných setkání, úžasných výhledů a nezapomenutelných zážitků. Malta je zkrátka místo, jež má opravdu co nabídnout. Je až neuvěřitelné, co všechno dokáže tento malý ostrov skrývat.